SOLA: Årets underholdningskonkurranse Jan-Am er historie, og Klepp Hornmusikk kom fra det hele
med en hederlig 5.-plass. Dette må kunne sies å være et meget brukbart resultat i denne konkurransen,
som blir vanskeligere og jevnere for hvert år.
Plasseringen ble oppnådd på tross av at dommerne trakk
en del poeng på valg av program, og at en av SAKMILs eminente medlemmer, Frode, presterte
å kjøre til feil konserthus og stå for seg selv i Stavanger Konserthus i stedet for å være i Sola Kulturhus., der
konkurransen foregikk.
Det gikk imidlertid bra til slutt. Under følger de to dommernes kommentarer. Redaktørens kommentar til
disse er at Hornmusikken godt kunne fått mer poeng for programvalget, ettersom dette er musikk publikum
liker, og det er vel viktigere enn at dommerne liker den?
DOMMER 1, UKJENT
Fifth Suite:
- Hoe Down:
Flott klang-teknisk elegant spel av klarinettane - detaljer høyrest- korpset har flott kontroll over
musikken -de spelar godt saman -detaljer kjem fram. Gode klanglege variasjonar. Noko forsert ff til
tider. God heilskap.
- Sarabande:
Fin start - balansert. Ikkje heilt balansert frå a og utover. Flott klang frå a og utover.
Tendensar til å gå litt over "streken" i cresc etter 33. Vakker avslutning.
*Flott karakter i i første del. Detaljer kjem klart fram. De greier
ikkje oppretthalda same klanglege kvalitet i f-ff. Ein meir bevisst
balanse her frå musikantane.
- Hora
Sjølv om de visar mange framifrå tekniske detaljer blir denne
satsen litt uryddig og usikker. Detaljer blir borte, tempo varierer
umotivert. Det virkar som dette enno er litt i overkant.
Mission Impossible
Ein annleis avslutning som eg likte isolert-men som ikkje passa inn i
dette programmet.
Generelt:
Eit svært bra korps. Flott klang, godt samspel. Nokre går litt for hardt ut i f og ff. Trekkjer litt ned.
Program:
OK med Reed. De burde stoppa der. Då hadde konserten hatt ein ide og heilskap.
No verka det brått tilfeldig det heile.
DOMMER 2, ARNFINN DALHAUG
Fifth Suite:
- Hoe Down:
Bra åpning,-bra klang-kultivert spill i, klarinett -noe
uklart frem mot 47 i treblås. Noe sterk messing i tutti f-ff. Ellers
mye bra. Også i DC er det uklart og upresist fram til 47. Samme i saks
91. Likevel er helheten veldig bra - god klang - fin stil og fremfor alt - rent..
- Sarabande:
Her får dere litt problem med intoneringen i saks. Også i lys
treblås videre er det noe urent - men klangen er bra - tutti etter 33 noe
dominant messing i ff. Men mye bra her. Kunne ønske mer solistisk preg
i solo-innslag - f.eks. klareuphsaks-,men mye bra.
- Yamabushi:
Bra åpning i slagverk - noe sterkt i forh. til fl.piccolo.
56 blir veldig hard - i småmessing spesielt. Samme 91 klangen virker
fosert - vanskelig å få helhet. Noe urent i avslutning.
- Hora:
Mektig åpning. Noe hard klang her også. Bedre fra 5. Teknisk
uklart fram mot 33 og 77 ff er altfor hard i småmessing. Detaljer
kommer bort. Klarhet i teknisk vanskelig partier er ikke bra. Det er
svært mye bra i dette stykke, men jeg må trekke dere for balanseproblem
spesielt i f-ff. Likevel er helheten ganske bra.
Missison Impossible:
Fint driv i spillet-noe urent i saks-småmessing. Noe hard f-ff her. Mange detaljer ble borte.
Det er veldig mye bra i korpset. Jeg må trekke dere for spesielt
problemer dere har med balansen. I f-ff er det vanskelig å få "hele
bildet". Messing blir for sterk og til tider hard og forsert. Av og til
har dere også en del urenheter som det må trekkes for. Likevel synest
jeg dette er et meget fint korps. God klang-bra teknikk og mange fine
prestasjoner.
Programmet kunne muligens vært foruten Mission impossible når dere
likevel lar det bli så dominert av Alfred Reed.
(10.11.1997 kl 06:00) |