KLEPPE: Skummel musikk, skumle omgivelser og ikke minst skumle Halloween-effekter skremte ikke folk fra å komme på konsert i helgen. Lørdagens Halloween-konsert med Klepp Hornmusikk trakk godt med folk, og det er i ettertid ikke meldt om verken savnede eller skadde etter konserten. Om temaet var skummelt, så var det med andre ord aldri farlig. Tvert imot ble konserten en stor suksess for Hornmusikken.
|
Skumle toner og ditto kulisser satte sitt preg på Halloween-konserten lørdag kveld. |
Det egentlige temaet for konserten, nemlig skummel musikk, var nemlig ikke så opplagt som man skulle tro. Nettopp hva det er som gjør musikken skummel kan være vanskelig å sette fingeren på, men den lett fryktinngytende dirigenten Arild Mjaaland gjorde sitt beste for å undervise publikum i emnet.
|
Denne noe olme dirigenten ledet forestillingen. |
|
Ikke noe å si på gresskarene i alle fall. |
| Før konserten hadde både han og musikerne blitt malt hvite og svarte i ansiktet i til dels svært kreative mønstre, og også blant publikum var det mange kostymer å se. Dette gjaldt spesielt den yngre delen av publikum, som det faktisk var en del av.
Hovedbudskapet i undervisningstimen var at musikk i seg selv ikke er spesielt skummelt, men at det er sammenhengen musikken brukes i som setter farge på den. Det kjente temaet fra for eksempel filmen Haisommer ville neppe vært spesielt skummel uten de dramatiske filmeffektene som følger musikken på lerretet.
Både dette og andre stykker ble presentert i løpet av den doble undervisningstimen, og responsen fra salen var svært så positiv. Publikum lot til å kose seg ikke bare med musikken, men også med de forseggjorte kulissene der særlig årets gresskaravling fra Braut var svært fremtredende. For en stor del var musikken hentet fra filmer, som for eksempel animasjonsfilmen A Nightmare Before Christmas, som jo nettopp handler om Halloween.
Slavesønnen Tore de France har vært sterkt engasjert i konsertprosjektet, og han fikk utfolde seg på mange ulike vis i løpet av forestillingen. Både som filmtekniker og sufflør fra sidelinjen klarte han seg fint, og underveis fortalte han også en real spøkelseshistorie der han blant annet nesten skremte dirigenten utfor scenekanten. Likevel var det nok som solist på det urgamle elektroniske instrumentet theremin at han utmerket seg mest. Dette instrumentet har vært mye omtalt tidligere på SAKMIL-nyhetene, og lyden oppstår ved at man manipulerer elektriske felt mellom to antenner. Den spøkelsesaktige lyden er karakteristisk og fremkommer imponerende nok helt uten at man rører ved instrumentet.
Ellers viste konsertlokalet i Klepp Ungdomsskule seg nok en gang verdig for oppgaven, og det synes nå klart at Klepp Hornmusikk kommer til å arrangere en årlig høstkonsert med varierende tema fra denne scenen. De mange tekniske mulighetene, samt den nokså intime stemningen som oppstår her, åpner mange muligheter for fremtidige høstkonserter og temaer for disse.
(31.10.2011 kl 06:00) |