OSLO SPEKTRUM: I forrige uke kunne man se originaloppsetningen av Riverdance - The Show i hovedstaden, nærmere bestemt i Oslo Spektrum. Hver kveld fra tirsdag til søndag har showet gått for fulle hus. SAKMIL-nyhetenes kulturreporter i tigerstaden besøkte forestillingen på selveste premieredagen og ble mektig imponert.
Et 40-talls dansere og omtrent like mange sangere og musikere viste frem et fantastisk show preget av irsk mystikk og den etterhvert så velkjente musikken komponert av Bill Whelan. I spissen for danserne stod Breandán de Gallaí og Joanne Doyle, og disse utviste ferdigheter som tok pusten fra publikum. Det ti mann sterke orkesteret stod heller ikke tilbake for noe som helst, med en slagverk- og rytmeseksjon som til og med overgikk Klepp Hornmusikk.
Forestillingen var lagt opp som en løs historie som tar utgangspunkt i irenes utvandring til ulike deler av verden. Publikum kunne derfor være vitne til en spektakulær oppvisning av såvel spansk flamenco-dans, amerikansk street-tap-dans og russisk ballett, som den mer tradisjonelle irske folkedansen som Riverdance er basert på.
Joda, vi har sett det før. På TV. Det er bra. Meget bra. Det er fantastisk! Men det blir liksom ingenting i forhold til "the real thing"! Atmosfæren, kulissene, koreografien, musikken - alt stemte, og den magiske dansen er noe helt for seg selv. Svindyre billetter til tross - prisen kunne like godt vært doblet og vel så det. Slike opplevelser kan nemlig ikke måles i penger. Stående applaus fra et fullsatt Oslo Spektrum var derfor ytterst velfortjent.
Det lyktes imidlertid ikke for SAKMIL-nyhetenes reporter å få stilt det obligatoriske spørsmålet om Riverdance-kompaniet (The Liffey Company) kunne tenke seg å stille opp på Nyttårskonsertene sammen med Klepp Hornmusikk. Men så hadde nok også Klepp Rådhus vært altfor lite. Kanskje parkeringsplassen utenfor kunne brukes?
(31.01.2000 kl 06:00) |