KLEPP ST.: Klepp Hornmusikk har vært sterkt delaktige i oppsetningen av Opera-Sirkus. Korpset har nemlig fungert som det allsidige sirkusorkesteret, og tryllet fram alt fra de skjøreste stemninger til moderne rap og rock'n'roll. Med et solid komp, forøvrig forsterket med Banjo-Erlend på gitar og Stoffi på bass, og god besetning i alle ledd har det vært godt trøkk over musikken i fabrikkhallen.
Det var imidlertid ikke alle ører som var like begeistret i korpsets rekker. Hornmusikkens velklingende og velspillende baryton-rekke var nemlig så uheldige å bli plassert i umiddelbar nærhet til korpsets vibrafon, og med Nodi bak køllene var det ikke lite lyd som strømmet ut av den.
|
Kraftig lyd fra vibrafonen på Opera-Sirkus. Barytonistene som sitter like foran visste likevel råd og proppet inn og ut etter behov. |
Vibrafonen kunne høres på nesten samtlige nummer i forestillingen, og med instrumentets metallstaver i hodehøyde, og bare en halv meter unna, kunne det nok bli i meste laget å være barytonist i korpset. Nodi sine til dels kreative akkorder var nemlig egnet til både akutte og kroniske hørselsproblemer.
Tiltak ble derfor relativt raskt iverksatt for å dempe skadevirkningene. Allerede i god tid før premieren hadde alle barytonistene utstyrt seg med hver sitt personlige sett med øreplugger, og disse lå klar til snarlig bruk så snart køllene begynte å bevege seg. Enkelte av musikerne hadde også notert flittig i notene, med kommentarer som "Propp inn" og "Propp ut", og prosedyren med å sette inn og ta ut øreproppene var vel innøvd.
Det var nesten som man kunne snakke om synkronpropping i barytonrekken. Onde tunger ville forøvrig ha det til at dette også kunne vært et innslag i operasirkuset, men heldigvis ble ideen forkastet lenge før barytonistene kom seg til sirkusaudition hos sirkusdirektør Peter.
(05.05.2008 kl 06:00) |